Про парамедиків, екстрену медичну та правила виклику швидкої допомоги

12.03.2018

2017 року в Україні в ході медичної реформи для покращання якості екстреної допомоги введено нову спеціальність - парамедик. В України парамедик - це особа з медичною освітою. Вона навчатиметься у медичному коледжі не менше 3 років та спеціалізуватиметься на наданні допомоги в системі екстреної допомоги.

Це особа з рівнем освіти, не нижче молодшого бакалавра галузі знань «Охорона здоров’я» та відповідною спеціалізацією. Кваліфікаційні вимоги до парамедика вищі, ніж до фельдшера. До них належать:

- взаємодія з іншими медичними службами;

- оцінювання зовнішнього середовища щодо можливих загроз для нього чи для інших людей;

- огляд та надання екстреної  медичної допомоги  пацієнтам відповідно клінічних настанов (протоколів), знання фармакодинаміки лікарських засобів та їх взаємодію, показання та шляхи введення, дозування,ускладнення при їх застосуванні;

- проведення медичного сортування;

- зупинка зовнішньої кровотечі з використанням прямого тиску, тампонування чи джгутів;

- забезпечення прохідності дихальних шляхів із застосуванням назо та орофарингеальних,  надгортанних  повітроводів, інтубації трахеї;

- проведення серцево-легеневої реанімації, в тому числі з використанням дихальної апаратури та  дефібрилятора;

- здійснення інгаляцій, ін’єкцій, ведення  фізіологічних  пологів та розпізнавання патологічних;

- надання допомоги при побічних реакціях на лікарські засоби;

- аналіз робочого процесу з метою підвищення якості роботи тощо.

Фельдшери, що працюють у бригадах екстреної медичної допомоги, зможуть стати парамедиками, пройшовши підвищення кваліфікації до рівня парамедика. Міністерство охорони здоров’я розробило 4-модульну програму перепідготовки фельдшерів та лікарів швидкої, яка спрямована на підвищення їх кваліфікації відповідно до міжнародних стандартів надання невідкладної допомоги.

На проходження  навчання  та сертифікацію фельдшерів екстреної медичної допомоги до рівня парамедиків, водіїв — до рівня екстрених медичних техніків Міністерство охорони здоров’я визначило перехідний 5-річний період (до 2023 року). До цього часу вони можуть працювати у складі бригад,

Введення парамедиків стосується лише фельдшерів зі складу бригад екстреної (швидкої) допомоги. На ФАПах (фельдшерсько-акушерських пунктах) чи в інших місцях фельдшери продовжують працювати.

Водії екстреної допомоги після проходження навчання зможуть надалі працювати екстреними медичними техніками. Проте екстрений медичний технік матиме відповідні навики, аби допомагати парамедику в наданні допомоги. Його підготовка триватиме мінімум 3 тижні і включатиме  частини  як  теоретичну, так і практичну.

На перехідний період у бригадах також будуть надалі працювати лікарі медицини невікладних станів. Для отримання сертифіката спеціаліста лікарю слід вчитись 6 років у медичному вузі та 1,5 року проходити інтернатуру. Проте наразі лікарі часто їздять на виклики, які не відповідають їх високій кваліфікації. Після закінчення перехідного періоду, лікарів будуть залучати лише на окремі важкі випадки, як це відбувається у багатьох розвинутих країнах. Більшість із них перейде працювати у відділення екстреної допомоги лікувальних закладів. Там у лікаря більше можливостей використати свої знання та навики.

Щоб гарантувати можливість надати допомогу всім, потрібно розвивати систему невідкладної допомоги на первинній ланці. Тоді працівники екстреної медичної служби зможуть ефективніше розділяти виклики на такі, що потребують приїзду бригади екстреної допомоги  разом із госпіталізацією пацієнта і такі, де достатньо приїзду лікаря невідкладної допомоги, яку здійснює лікар первинної ланки (сімейний лікар, терапевт або педіатр). Як додають у МОЗ, діти з високою температурою, люди з високим тиском та станами, що не загрожують життю саме зараз,  не залишаться без допомоги. До них приїде або проконсультує лікар, проте не екстреної, а невідкладної допомоги.

Нагадуємо, що нині всі звернення від населення отримує центральна оперативно-диспетчерська служба КУ «ТМО «Вінницький обласний  центр екстреної медичної допомоги та медицини катастроф» з мобільних телефонів за номером «103». Диспетчер Центру або передає виклик сімейному лікарю, або приймає його, реєструє та надсилає його на планшет найближчої до місця виклику вільній бригаді ЕМД. У виняткових випадках  це може бути   бригада із сусіднього району. Медичний працівник   екстреної медичної допомоги отримує всю інформацію в електронному варіанті  і бригада їде до вказаного хворого. Усі виклики диспетчер Центру розподіляє по терміновості обслуговування, визначає першочерговість виїздів, тому має отримувати від осіб, які викликають екстрену медичну допомогу, вичерпну інформацію. Тому хочемо ще раз нагадати про те, що  звернення діляться залежно від стану пацієнта на екстрені та неекстрені, а також повторимо  Правила виклику бригад швидкої (екстреної) медичної допомоги та просимо їх дотримуватися, так як це важливо насамперед тому, хто потребує негайної допомоги.

До категорії екстрених належать звернення стосовно пацієнта, який перебуває у невідкладному стані, що:

1) супроводжується знепритомненням, судомами, раптовим розладом дихання, раптовим болем у ділянці серця, гострим болем у черевній порожнині, зовнішньою кровотечею, ознаками гострих інфекційних захворювань, гострими психічними розладами, що загрожують життю і здоров’ю пацієнта та/або інших осіб,

2) зумовлений:  усіма видами травм (поранення, переломи, вивихи, опіки, важкі забої, травми голови);  ураженням електричним струмом, блискавкою, тепловими ударами, переохолодженням, асфіксією всіх видів (утоплення, потрапляння сторонніх предметів у дихальні шляхи);  ушкодженнями різної етіології під час надзвичайних ситуацій (дорожньо-транспортні пригоди, аварії на виробництві, стихійні лиха тощо);  отруєннями, укусами тварин, змій, павуків та комах тощо;  порушенням нормального перебігу вагітності (передчасні пологи, кровотеча тощо).

До категорії екстрених належать також звернення медичних працівників щодо транспортування пацієнтів, які перебувають у стані, що потребує обов’язкового медичного супроводження та термінової госпіталізації до стаціонарних закладів охорони здоров’я.

Диспетчер оперативно-диспетчерської служби направляє до пацієнта бригаду (екстреної) швидкої медичної допомоги невідкладно після отримання звернення, що належить до категорії екстрених.

До категорії неекстрених належать звернення стосовно пацієнта, стан якого не є невідкладним та:

1) супроводжується  раптовим підвищенням температури тіла з кашлем, нежиттю, болем у горлі,  головним болем, запамороченням, слабкістю, болем у попереку, суглобах (радикуліт, остеохондроз, артрит, артроз тощо), підвищенням артеріального тиску, больовим синдромом в онкологічних хворих;

2) зумовлений загостренням хронічних захворювань у пацієнтів, які перебувають під наглядом сімейного або дільничного лікаря з приводу гіпертонічної хвороби, виразки шлунка та дванадцятипалої кишки, хронічного запалення печінки, жовчного міхура, кишківника, хвороби нирок, суглобів тощо.

У разі відсутності можливості у  сімейного лікаря надати допомогу таким хворим, диспетчер направляє до пацієнта бригаду  екстреної медичної допомоги, що не виконує екстрені виклики, протягом 1 год. з моменту отримання звернення.

Правила виклику бригад швидкої (екстреної) медичної допомоги.

1. Особи,   які  викликають  Бригаду  (хворий,  постраждалий,

родичі або інші особи), мають:

- відповісти на всі запитання диспетчера, який приймає виклик;

- назвати точну адресу виклику (район, населений пункт, вулицю,  номер будинку,  квартири,  поверх,  код і номер під’їзду),  у разі, коли  місцезнаходження  вулиці  або  будинку  невідомі,  необхідно  уточнити  шляхи  під’їзду  до  адреси  або  місця  випадку та його загальновідомі орієнтири (клуб, школа, сільська рада…), особливо в нічний час);

- назвати прізвище,  стать,  вік хворого або потерпілого,  якщо

паспортні дані хворого або потерпілого невідомі, необхідно вказати

його стать і орієнтовний вік;

- описати скарги хворого або потерпілого;

- повідомити, хто і з якого номера телефону викликає Бригаду;

- за можливості забезпечити Бригаді  безперешкодний  доступ  до хворого  або  постраждалого та   необхідні умови для надання медичної допомоги;

- у разі виклику Бригади до приміщення, де перебуває особа, яка потребує надання  невідкладної  допомоги,  ізолювати  тварин,  які можуть   ускладнити надання медичної допомоги хворому  або постраждалому,  а також завдати  шкоди  здоров’ю  і  майну  членів Бригади;

- сприяти   в   транспортуванні   хворого   або постраждалого в санітарний автомобіль;

- у разі   госпіталізації, хворого   або   постраждалого    до лікувально-профілактичного  закладу, бажано мати при собі будь-який документ, який засвідчує його особу.

2. У випадках агресивної поведінки хворих,  постраждалих  або

осіб, що їх оточують,  зокрема,  тих,  які  перебувають  у  стані

алкогольного,  наркотичного  або  токсичного  сп’яніння,  гострого

психічного  розладу  і  становлять  загрозу для здоров’я або життя

медичних  працівників  Бригади,  надання   медичної   допомоги   і

транспортування  хворих  або потерпілих здійснюються у присутності співробітників поліції.

3. Громадяни,  які  здійснили  завідомо  неправдивий   виклик Бригади   та/або   вчинили   хуліганські  дії  стосовно  медичного працівника  Бригади,  завдали  шкоди  його  здоров’ю  або   майну, відповідають згідно з чинним законодавством України.

4. Рішення   щодо   екстреного   транспортування   хворих   і потерпілих за  медичними  показаннями  в  лікувально-профілактичні заклади приймає керівник Бригади.

5. Супровід  хворого або потерпілого його родичами або іншими

представниками в санітарному транспорті здійснюється  лише  однією особою та з дозволу керівника Бригади.

6. Транспортування  дітей  у лікувально-профілактичний заклад здійснюється  у  супроводі  батьків   (усиновлювачів),   опікунів, піклувальників,  якщо вони  перебувають  на місці надання швидкої медичної допомоги.

7. Бригада не виїжджає:

- до хворих   для  виконання  планових  призначень  дільничного

лікаря (ін’єкцій, крапельниць, перев’язок, інших призначень);

- до хворих,  які перебувають під наглядом дільничного лікаря з

приводу хронічних захворювань  і  стан  яких  не  вимагає  надання

екстреної (невідкладної) медичної допомоги;

- до хворих  для  надання   стоматологічної   допомоги,   окрім

випадків невідкладної стоматології;

- для видалення кліщів;

- для видачі  листків непрацездатності,  виписування рецептів і заповнення будь-яких довідок,  у тому числі про стан  здоров’я,  а також  для складання судово-медичних висновків;

- для здійснення  міжлікарняних  перевезень  хворих,   які   не

потребують медичного супроводу;

- для транспортування трупів у патолого-анатомічні відділення    і бюро судово-медичної експертизи.

8. Диспетчер  з прийому викликів,  керуючись цими Правилами, має  право відмовити в прийомі виклику.  При цьому він зобов’язаний дати рекомендації щодо звернення у відповідний лікувально-профілактичний заклад  (поліклініку,  пункт невідкладної  медичної  допомоги або інші лікувально-профілактичні заклади), вказавши його адресу і телефон.

9. Екстрена  медична допомога за телефоном надає довідки  про  місцеперебування  хворих або   постраждалих,   яким  була  надана  допомога  Бригадою,  без зазначення діагнозу.

Світовий досвід говорить – кожна хвилина затримки екстреної медичної допомоги зменшує шанси вижити на 5 %.  Коли медики «екстренки» виїздять на прохання пацієнтів, яким достатньо  допомоги  чи  консультації сімейного лікаря, вони ризикують запізнитися допомогти людині, для котрої кожна хвилина – це питання життя або смерті.

Тому подумайте про те, чи є на видному місці вашого помешкання табличка з вказаною адресою, чи не заважатимуть під’їзду спецтранспорту насадження, перешкоди на проїжджих частинах  та стоянки приватного транспорту. Бережіть себе та своїх близьких!

 

Літинська районна державна адміністрація
Весь контент доступний за ліцензією 
Creative Commons Attribution 4.0 International license, якщо не зазначено інше.

вул. Соборна, 7, смтЛітин, 22300, 
тел./факс: (04347) 2-12-05, тел. 2-14-63